بررسی راه های اثربخش کردن فرهنگ دفاع مقدس با تاکید بر نقش رسانه ها، دولت و پدیدآورندگان
نوع مقاله: علمی پژوهشی
مولف: دکتر امیدعلی مسعودی
چکیده: در این مقاله،که نتیجه پژوهشی میدانی است به روش دلفی در مورد راه های اثر بخش کردن فرهنگ دفاع مقدس، انجام شده است. برای پژوهش، دیدگاه های پدیدآورندگان نشرآثاردفاع مقدس به عنوان متخصصان و متفکران این عرصه، طی سه مرحله مصاحبه عمقی و به شیوه پانل به دست آمد و سپس با استفاده از آمار استنباطی (تحلیل عاملی و تحلیل مسیر) براساس الگوی نظری رومن یاکوبسن تحلیل شد. پژوهشگر برای شناخت عوامل پنهان و موثر بر آثار دفاع مقدس با استفاده از تحلیل عاملی از میان 32 متغیری که متخصصان مشخص کرده بودند به هشت عامل یا متغیر جدید دست یافت که عبارت است از: برنامه ریزی فرهنگی، سیاستگذاری فرهنگی، اجرا و چگونگی دریافت آثار، ابزارهای رسانه ای، نظارت دولت بر آثار، استقلال حرفه ای پدیدآورندگان، نظارت مردمی، ثبات در سیاستهای نهادی ناظر. در گام بعدی، پژوهشگر با ادغام ، گزاره ها و متغیرهای اظهارشده توسط متخصصان یعنی 32 متغیر براساس الگوی تحلیلی تحقیق شش متغیر جدید را ایجاد کرد. و تاثیر این متغیرها را بر متغیر خلق آثار حرفه ای دفاع مقدس و سپس تاثیر همه آنها را براستقبال و رضامندی مخاطبان در تحلیل مسیر مشخص کرد.
کلمات کلیدی: فرهنگ دفاع مقدس، ادبیات دفاع مقدس، آثار دفاع مقدس، فرهنگ شفاهی در آثار دفاع مقدس، سیاستگذاری و تبلیغ در آثار دفاع مقدس
دو فصلنامه پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، سال چهارم، شماره 10، پاییز و زمستان 1393، صص 69-94
برای دریافت متن کامل مقاله اینجا را کلیک نمایید یا از طریق بخش تماس با ما مکاتبه نمایید